Hokjesoordeel

Op Facebook verscheen een tijdje geleden de foto van een ijsberg. Je zag een klein stukje van de ijsberg (ongeveer 10%) boven de waterspiegel met de tekst -THE SUFFERING YOU SEE-. Onder de waterspiegel zag je de rest van de ijsberg (90%) met de tekst –AND THE SUFFERING THAT IS NEVER TALKED ABOUT-. We zijn snel geneigd wanneer we iemand zien deze in een hokje te stoppen; een man in pak heeft vast een goede baan, onverzorgde mensen zullen wel niet zo slim zijn, zij gedraagt zich sletterig dus ze zal wel… en ga zo maar door.

Vaak gedragen we ons ook naar al die hokjes die we hebben bedacht. Ondertussen blijven we ook maar onze mening plakken op dat wat we van mensen zien (10%). Zonder te bedenken dat wat we zien, vaak een reactie is van dat wat we niet zien (90%). Kijk maar eens wat er gebeurd in dit filmpje:

Zijn we ons wel bewust van de impact die we kunnen veroorzaken door onze mening op een ander of op onszelf te plakken? Wat dacht jij bij het kijken?